fredag 9. april 2010

El Condor Pasa

Jeg har hatt besøk fra Norge og vi har vært på tur. Første turen gikk til nasjonalparken Torotoro. Det ligger 5 - 6 timers kjøring, på steinete veier som dere ser under, fra Cochabamba. Min desidert største opplevelse der var å få se Condor, den andinske Condor. Jeg kan tru at jeg har sett det før her i Bolivia, men nå er jeg helt sikker. Først sa guiden vår at det var Condor og etterpå så jeg det selv i kikkerten. Jeg så helt tydelig den hvite nakken og svevet var fantastisk. Her er vi på hjemvei og utenfor denne skrenten og over dalen fikk vi øye på flere Condorer som svevde over og rundt oss. Jeg hadde ikke godt nok kamera til å få bilde av den, så bildene under er litt juks.

Condoren er en gribbfugl som lever av døde dyr. Den bygger reiret sitt i fjellsider som er helt ufremkommelig for andre og som ligger mellom 3000 og 5000 m.o.h.

Condore kan bli opptil 50 år gammel og den legger 1 - 2 egg i året. Den blir opptil 142 cm høy når den sitter og blir mellom 270 og 330 cm. mellom vingene. Bolivia har condoren i skjoldet i nasjonalsymbolet sitt og den er omspunnet med mange myter, danser og sagn.
Det har vært en drøm lenge å få se Condor og jeg har tenkt at jeg må reise til Colcadalen i Peru for å se den, men nå sparer jeg både tid og penger på ikke å reise.

Ingen kommentarer: