fredag 6. august 2010

Frihet


Flagget ble heist i dag tidlig, på en noe improvisorisk flaggstang (den bøyde seg litt i vinden), men dog heist. Det er 6. august og nasjonaldag i Bolivia. Tankene går til frihet fra spanjolene som de fikk i 1825, men også en annen type frihet. Å være fri, hva betyr det? For et land? For hver enkelt innbygger? Et fritt land, et fritt menneske, er det det samme? Er landet fritt når det har stor gjeld til andre land, er mennesket fritt når det hver dag må tenke på hva det skal spise i morgen? Frihet betyr det å kunne velge fritt ut i fra den en er som menneske uavhengig av andre? Er det penger som bestemmer om et menneske føler seg fri eller ikke?
På El Alto, utenfor La Paz, bor det mange mennesker. Der er det alltid kaldt og grått, støv og vind. Der bor en enslig mann på rundt 50 år som har fått meg til å tenke på hva det er å være fri. Tidligere jobba han med å være en slags vaktmester i en kontorbygning i La Paz. Han måtte være der hele tida, dag og natt, for å passe på så ingen skulle bryte seg inn. Sjelden kunne han ta seg en tur ut dersom han ikke ble for lenge borte eller om han fikk en annen til å være der en stund. Han bodde i et rom i kjelleren i bygningen, der var det kaldt og mørkt - sola kom aldri til. Han følte seg ikke fri, men han hadde jobb og en sikker inntekt om enn den ikke var stor. Han eier ikke mye denne mannen, men han eier et stort hjerte og mye kunnskap som han har tilegna seg gjennom bøker han har kjøpt brukt opp gjennom årene. Nå har han slutta i jobben fordi han ville være fri. Fri til å kunne reise dersom han vil det og fri til ikke å jobbe en dag dersom han vil det. Nå bor han på et rom i huset til mor si og finner jobb fra dag til dag. Har han penger en dag gjør han noe han har lyst til, har han ikke penger så leiter han etter en jobb.
Så tenker jeg på meg selv som må kjenne på tryggheten i det å ha penger i banken i tilfelle.... Til å kunne kjøpe meg det jeg trenger. Jeg har trygghet i forsikring og jeg er medlem av folketrygda. Jeg har bil, pc og mye annet som gjør at jeg er redd for at noen skal gjøre innbrudd hos meg. Tenk om jeg mister noe?
Frihet - følelse av frihet.

Ingen kommentarer: