søndag 6. september 2009

Rein luft over byen

I dag gikk jeg oppover dalen et stykke og der har jeg god utsikt over hele byen, og aldri før har jeg sett lufta så rein og klar som i dag, til og med nede i gryta. Det var en fornøyelse å se. For i dag var dagen da bilene måtte holde seg hjemme til fordel for fotgjengerne. For 11 år siden innførte de denne dagen for å spare miljøet, til forlystelse for folk, til idrett og for å være sammen i familien - dette sier avisa Los Tiempos i dag. Alle er ute og går i gatene i hele byen, sykler er lov og sykkelverkstedene har laaaaange køer denne dagen - å være føre var er ikke bolivianernes styrke. Det er stille og rolig over alt og jeg kjenner stemningen selv om jeg er hjemme hos meg selv. Kanskje en slik dag er noe for Norge - en søndag i året da ingen får kjøre bil før utpå kvelden.Jeg gikk meg en lang tur i dag jeg også, ikke i gatene, men oppover dalen fra der jeg bor. Jeg kom meg lenger enn på lenge og det var deilig. Her er noen bilder fra tidligere turer der jeg gikk sammen med barna fra barnehjemmet. Det er et nydelig terreng og jeg får fjellfølese selv om jeg aldri kommer meg til toppen. Tror jeg må gå i to dager dersom jeg skal komme til noen topp.
Så leste jeg også i avisa at Tuto har trekt seg som presidentkandidat til valget 6. desember. Nå gjenstår det fire kandidater og en av dem er den sittende presidenten Evo Morales. For litt siden så jeg på nyhetene at han hadde bortimot 57% støtte i befolkningen. Det skal skje et under dersom han ikke blir gjenvalgt.

Ingen kommentarer: