tirsdag 25. januar 2011

Fjelltur

Det er mye fjell i dette landet, selv om 2/3 av landet består av lavland. I helga reiste jeg fra Cochabamba på 2600 m.o.h. til en landsby som ligger snaut 4000 m.o.h. Den heter Buena Vista, som betyr "God Utsikt". Og det var god utsikt og en nydelig beliggenhet på den landsbyen. Da jeg reiste derifra tenkte jeg at her kunne jeg bodd, langt fra lyskryss, bikkjer, tuting, køer, papirmøller, støy og forurensing. Jeg ville trengt et lite hus med kjøkken og bad (som ingen andre hus der hadde), jeg kunne jobba med familier, unger, tidlig stimulering, gått i fjella og hatt en liten kjøkkenhage med poteter, gulrøtter, løk og aba (hestebønne). Og innimellom ville jeg ønska meg besøk fra gamle kjente.
Da vi kom på kvelden møtte vi denne lille arbeidskaren. Han så at vannet tok en annen vei enn til plantene og det måtte ordnes opp i.
Her nede ligger landsbyen med åkerlapper i forgrunnen.
Kjøkkenet til husmor og bestemor.
Et nydelig og noe goldt landskap med abaåkeren i forgrunnen.
Bestemor
En sau ble slakta til ære for besøket, denne sauen blir melka av jenta på 9 år.
Til frokost før avreise dagen derpå måtte sauen spises. Den hadde ligget inne i en jordovn en drøy time.

Ingen kommentarer: