mandag 26. oktober 2009

verdens beste land!

Jeg hørte at Norge var kåret til verdens beste land å bo i en gang til. Ikke vet jeg hvilke kriterier de går etter, kanskje de norske fjordene!? Men en ting er nå sikkert; det kan i alle fall ikke være frukta. Det finnes nok god frukt i Norge også, men det kaller jeg hederlige unntak og man blir ikke verdens beste land å bo i ved unntak. På lørdag var jeg på markedet og handla og her ser dere en av fruktbodene der det bugner av nydelig frukt i alle farger, former, fasonger og smaker.Så kom jeg hjem og oppdaga at jeg hadde fått varer i denne posen. Det er sjeldent det er noe interessant utenpå posene her i landet så jeg la ikke merke til det før jeg var hjemme. Den 6. desember er det valg på ny president i Bolivia og kampanjene har begynt. På posen ser dere et bilde av den sittende presidenten, Evo Morales, som ønsker gjenvalg.

Teksten på posen sier øverst; "Evo de nuEvo." Dette betyr Evo på nytt. Litt lenger ned står det: "Bolivia Avanza, Evo no se Cansa." Dette betyr: Bolivia avanserer, Evo blir ikke sliten. Helt nederst står årstallet for neste presidentperiode. Teksten øverst er skrevet i fargene til det Bolivianske flagget og de tre stripene på langs er fargene til partiet til presidenten. Så da får vi bare vente å se hva som skjer den 6. desember og om han blir sliten etter hvert eller ikke. Det er i alle fall et tøfft land å lede med mange etniske grupper i tillegg til de økonomiske forskjellene og interessene.

Ingen kommentarer: