Det første disse jenten gjorde i dag var å sette i gang og lappe sammen blomsterpotta som gikk i stykker i går i en eller annen lek. De fant brei teip og satte i gang og gav seg ikke før den satt fast og de hadde vanna denne og alle de andre blomstene vi har.
Her ser dere resultatet, ser dere godt etter har blomsterpotta teip rundt magen. Selve blomsten ble litt pjuskete etter fallet i går, men er på god vei til å reise seg igjen.
Så var det engelsken, Diego følger godt med og har skrevet opp alt jevnt og trutt hele tida. Så da vi hadde hangman på slutten av dagen var det bare å bla opp alle orda vi har lært for å gjette seg til hva vi skulle fram til - men det ble litt vanskelig likevel.
Jentene sitter på første rad og følger godt med. Tavla er full av hilsningsord i dag, og vi hilste mange ganger på hverandre på forskjellige måter.
Engelsk er vanskelig for spansktalende, bl.a. fordi spansk er et lydrett språk, d.v.s de uttaler alle bokstavene lydrett i ordet, mens engelsk slett ikke er noe lydrett språk, der sveiser de sammen bokstaver og lager nye lyder eller hopper over bokstaver som man skulle tro ville være med i ordet. Vi jobber mye med uttale nettopp for å lære å snakke. Det er mange lærere her som har dårlig uttale og da blir det vanskelig å lære slik at andre forstår deg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar