søndag 4. juli 2010

Bøker

Da jeg var i Norge fikk jeg noen kroner opp i handa av ei venninne. "Kjøp noe til unga dine som de kan ha glede av," sa hun. Da jeg kom tilbake hit kjøpte jeg noen bøker. Jeg leita etter Emil og Pippi, men fant de ikke. Ei dame i en bokhandel anbefalte meg noen andre bøker som er blitt bra populære.
Nedi denne hengekøya ligger ei jente og leser en av bøkene. I den gjengen av unger vi har her er det de færreste som har bøker hjemme. Bøker blir sett på som noe dyrt og uoppnåelig av de fleste. Vi har flere mødre som ikke leser og rundt i området er det lite tekst å se. I tillegg er alt på fjernsynet døbba. Da er det mange som ikke ser nytten eller opplever gleden i det å kunne lese. I Norge blir vi jo bombardert med tekster i alle situasjoner og på alle steder. Jeg merker at noen av ungene finner glede i å lese og setter seg ned med en bok ved enhver anledning.

1 kommentar:

eva bente sa...

Hei Toril. du, eg lurer på om Roxana har komt seg avgårde og om korleis eg kan få tak i ho her? kanskje du har mailadresse...? ellers har vi det veldig bra her, litt for masse godteri, men veldig bra:) ha en god sommer videre!