fredag 12. november 2010

Byråkrati

I et hvert land er det en viss form for byråkrati, og dette byråkratiet er gjerne forskjellig fra land til land. Så også Bolivia - Norge. Nå f.eks. føler jeg at jeg driver med papirinnsamling. Jeg må fornye oppholdstillatelsen min og det blir litt av en samling papirer jeg kommer til å levere inn. Jeg hadde jo forsåvidt en enda større bunke da jeg kjøpte tomta og skulle få den registrert i mitt navn. Men da er det godt å ha god hjelp. Denne damen på bildet har hjulpet meg, og mange med meg, med mange frustrasjoner og uforståeligheter. Hun er advokat og sitter på sitt lille, enkle kontor i Tiquipaya (en landsby utenfor Cochabamba) og gjør en god jobb med å hjelpe folk som ikke finner fram i denne jungelen. Hun bruker fremdeles en god skrivemaskin som tikker og lyder akkurat som en skrivemaskin skal lyde, hun har et par gamle respateksstoler til besøkende, en slitt sofa til ventende, en stor tv, noen aviser og blader og en stooooor, grønn bregne på kontoret sitt. Så har hun jo loven, den store, og en perm i hylla. Døra til kontoret hennes er som en garasjeport som må løftes opp. Her sitter hun fra tidlig om morgenen til seint på kvelden og vier sitt liv til å hjelpe folk med få ressurser til å få sin egen tomt. Det å ha sitt eget tar vel vi nordmenn som en selvfølge, men slik er det ikke over alt.

Ingen kommentarer: