onsdag 27. mai 2009

Dia de la madre.

I dag har det skjedd to ting i min tilværelse. Det har vært morsdag i Bolivia og jeg er blitt saueeier.
Morsdagen først: Den er stor her i landet, mye større enn i Norge. Ungene sa i går at på skolen i dag skulle de lage mat, danse og andre ting for mor. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor den er så stor, men nå har jeg fått med meg at de også feirer kvinnene som var med å kjempe i frihetskampen mot spanjolene. På begynnelsen av 1800 tallet var det ikke mange menn igjen her i landet p.g. a. spanjolenes herjinger, så da måtte kvinnene ta opp kampen og dette blir de hedra for. I dag så jeg på tv at presidenten hadde oppretta den første gryende barnetrygden. Kvinner som blir gravide og til ungen er et år skal få snaut 150 kr. i måneden. Disse pengene ville han skulle brukes på helse og ernæring for mor og barn. Hensikten er å minske barnedødeligheten, gjøre kvinnene sterkere til å føde og hindre underernæring. "Vi vil ha sterke og sunne barn" sa visepresidenten. Presidenten sa etterpå at dere kvinner må verne om denne trygden slik at fedrene ikke får tak i den og drikker den opp på alkohol - menn med for mye alkohol innabors har jeg sett mye av. Denne trygden er oppkalt etter ei dame som rett før frigjøringa fra spanjolene gikk i spissen for en hær av damer og barn og vant et avgjørende slag. Hun hadde mista mannen sin for spanjolene og hun hette Juana Asurduy. Bolivia ble fri fra spanjolene i 1825. Så er det å håpe at kvinnene kan slippe vold og undertrykkelse og bli respektert og hedra for det de er og gjør resten av året også, ikke bare i dag.

Så sauen: Jeg har aldri eid en sau før i hele mitt liv. Da jeg var liten hadde vi en gris som vi lekte med på plenen, men nå har jeg en sau, for den er leken denne også. Den klør sikkert i horna og den er ganske ung og yr enda. Jenta på tre år er redd den da den plutselig kan finne på å stange. Jeg fikk den av mine hyggelige medbeboere som ville gi meg den i dag på morsdagen. Det er omtenksomme mennesker som ikke har for mye å rutte med. De har flere sauer på landsbygda der de kommer fra, men det minker der også. Har noe forslag til hva jeg skal gjøre med den, slakte den eller bruke den som avl (det er en macho) eller andre ting. Eller har noen forslag til navn tar jeg gjerne i mot.

Så litt informasjon: Det er lov å gi lyd fra seg og tilbakemeldinger på det jeg skriver, hadde i grunnen vært ganske hyggelig.

2 kommentarer:

Britt Lene sa...

Evo gjør altså noen bra ting!;) GRATULERE med Sau Toril, det evel kjekt. Lamaen kommer vel også etterhvert? hehe...

Toril sa...

Evo gjør enten noe bra eller noe ikke bra. Ja, selvfølgelig, lamaen kommer i neste kapittel.